اصول عکاسی

۲۹ آبان ، ۱۳۹۸

به عنوان یک طراح، برای انجام بعضی از کارها ممکن است به یک دوربین عکاسی نیاز داشته باشید. بنابراین دانستن قواعد اولیه عکاسی بسیار مهم است. در این مقاله به طور مختصر، شش قاعده اولیه عکاسی که برای طراحان نیاز است، مطرح می‌شود.

  • نور

نور مهمترین جنبه از هنر عکاسی است. هنر عکاسی به معنای فرایند نورپردازی صحیح یک صحنه برای خلق یک عکس هنری و حرفه‌ای است. به عبارتی عکاسی به معنای نقاشی با نور است. در زمان‌های گذشته که دوربین و عکاسی نبود، نقاشان برای نقاشی یک شی آن را پشت یک پنجره قرار می‌دادند تا حس واقعی را از طریق نور دریافت کنند. بنابراین برای انجام عکاسی حرفه‌ای همیشه باید به نور توجه داشت، یک عکاس باید بداند با توجه به سوژه عکاسی، چه نوری نیاز است و با توجه به آن نور مناسب را انتخاب کند.

  • سوژه یا موضوع عکاسی

 موضوع در عکاسی نیز به اندازه نور اهمیت دارد. یک موضوع قوی چیزی بیش از داشتن یک عکس زیباست. در عکاسی صحنه، لباس‌ها، ژست‌ها، لوازم و ... با هم سعی می‌کنند تا یک داستان واحد را به بیننده برسانند. بنابراین اینکه یک داستان را تا چه اندازه بتوان با عکس منتقل کرد، به عکاس و میزان حرفه‌ای بودن او بستگی دارد.

  • تمرکز

به معنای اینکه در یک عکس بر چه چیزی می‌خواهید تمرکز کنید و یا چقدر می‌خواهید بر روی یک نکته تمرکز کنید یا تا چه اندازه می‌خواهید عناصر بک گراند یا اجزای صحنه در عکس محو یا تیره باشد؟ سوژه تا چه اندازه نیاز به شارپ بودن دارد؟ با توجه به لنزهایی که امروزه وجود دارد، می‌توان کنترل‌های متفاوتی بر ابعاد مختلف یک سوژه داشت. تمرکز و فوکوس در پیامی که یک عکس منتقل می‌کند، تاثیر زیادی دارد.

  • بک گراند

 قانون کلی که برای زمینه و بک گراند عکس وجود دارد، سادگی است. محیط زیبا برای عکس نیز امکان پذیر است، ولی ممکن است با این کار تمرکز از روی موضوع اصلی برداشته شود. مسئله بعدی که در مورد بک گراند باید به آن توجه داشت ترکیب و ادغام است. پس زمینه و پیش زمینه یک عکس باید به‌درستی باهم هماهنگ شوند.

  • ترکیب بندی

 مورد بعدی که عکاسی حرفه‌ای را از عکاسی مبتدی متمایز می‌کند، ترکیب بندی مناسب اجزا و توجه به آن در حین عکاسی است. یک عکاس حرفه‌ای باید به اشکال، خطوط، فریم بندی، فواصل و اینکه سوژه باید در کجای آن‌ها قرار گیرد تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد، توجه کند.

  • شیوه نمایش یک سوژه

 این موضوع به معنای گرفتن یک تصویر مناسب از یک صحنه نیست. بدین معناست که برای مثال در صحنه‌هایی که کنتراست زیادی وجود دارد، این عکاس است که انتخاب می‌کند قسمت‌های سایه را در عکس نمایان سازد یا قسمت‌های نورانی‌تر را.

قواعد اولیه‌ای که در بالا بیان شد، به عکاس کمک می‌کند تا بتواند با به‌کار گرفتن آن‌ها در حین عکاسی و هماهنگی بین آن‌ها در عکس خود، پیام خود را به بیننده برساند.


میانگین آرا:
80% (32 نفر)
رای دهید:
مقالات مرتبط
مشاهده بیشتر...